Odpowiedzialność a Koszalin
List otwarty w sprawie dotychczasowej powszechnej nikłej egzekwowalności obowiązującego prawa budowlanego oraz zaproszenie do społeczno-merytorycznej debaty o poważnych nieprawidłowościach popełnianych w latach 1991-2013 podczas lokalizacji autostradu a-1 i budowy dróg krajowych w okolicach Torunia i dotychczasowe ich nie wyjaśnianie .
Szanowni Państwo
W kontekście trwających właśnie w całym kraju po tragicznej śmierci 5 nastolatek w Koszalinie kontroli badających spełnianie wymogów prawa budowlanego i przepisów p.poż w „Escape roomach”
chciałbym Państwa zaprosić do merytoryczno-społecznej wieloaspektowej debaty internetowej o wieloletnim chaosie urbanistyczno-komunikacyjnym stwarzającym od 30 lat trwałe potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym na toruńskim odcinku a-1
oraz w Toruniu od 2003 r jawnej niegospodarności inwestycyjnej projektów przeforsowywanych metodami manipulacyjnymi za sprawą i za odpowiedzialnością ( również karną w rozumieniu art 231 kk i 271 , 272 , 273 w związku z art 2 kk) przez Prezydenta Michała Zaleskiego a także jawnie naruszając art 6, 8, 10 13 Europejskiej konwencji prawa człowieka( obowiązujących Polskę od maja 1998 r) co w przypadku autostrady a-1 pod Toruniem podnoszę już od 1998. http://www.zb.eco.pl/publication/torunska-a-1-arogancja-urzednicza-grozna-dla-ludzi-i-srodowiska-p2766l1
Dziś komendant policji w Koszalinie poinformował, że osoba prowadząca ” Eskape roomu” została zatrzymana, a Komendant Główny Straży Pożarnej stwierdził ,że wprawdzie w internecie pojawiały się wpisy krytyczne wobec warunków panujących w tym Eskape roomie , ale nikt oficjalnie nie zgłaszał odpowiednim instytucjom żadnych nieprawidłowości! Tak tylko że w Polsce wciąż nie ma uchwalonej ustawy o „sygnaliście społecznym”, a ze strony urzędników , co udowadnia moja 20 letnia akcja prawna , nie są wcale traktowani jako osoby działające społecznie w interesie społecznym , ale wręcz jak w czasach PRL był traktowany każdy kto ośmielał się krytykować władze i obowiązujący ustrój PRL. Tymczasem jak dziś powiedział Premier Mateusz Morawiecki na specjalnej konferencji prasowej poświęconej wynikom dochodzenia w sprawie przyczyn tragedii w Eskape room w Koszalinie , potrzebna jest powszechna świadomość społeczna , profilaktyka oraz społeczne przyzwolenie , a nawet nakaz , by wszelkie spostrzeżone nieprawidłowości natychmiast zgłaszać odpowiednim instytucjom .
I rzeczywiście art 304 kpk wyraźnie stwierdza :
Art. 304. § 1. Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Przepis art. 191 § 3 stosuje się odpowiednio.
§ 2. Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
A przecież wina mężczyzny który zaprojektował Escape rooom w Koszalinie za tragedię jest ewidentnie oczywista (w rozumieniu odpowiedzialności skutkowej art 2 kk kogoś na kim ciążył szczególny obowiązek zapobieżenia skutkowi ) ,i dziś już zostały mu przez prokuraturę postawione zarzuty umyślnej winy stworzenia zagrożenia życia dla chęci szybkiego zysku oraz nieumyślnego spowdowania smierci 5 osób. Bo przecież przepisy o wymogach technicznych są przecież zero- jedynkowe( spełnia /nie spełnia lub wymogów). A wymogi p. poż. w polskich i europejskich normach są jednoznacznie określone:
„Dla każdego pomieszczenia sprzedaży lub pomieszczenia pobytowego muszą być minimum 2 drogi ewakuacji prowadzące możliwie w przeciwnych kierunkach – do wyjść prowdzące mozliwie w 2 przeciwnych kierunkach.” A pomieszcznia Escoape room w Koszalinie tego nie miało w ogóle zapewnionego.
To co w takim razie powiedzieć o odpowiedzialności toruńskich i kujawsko-pomorskich urzędników wobec trwającego już ponad 30 lat równie ewidentnym (bo też zero-jedynkowym) nie spłenianiu wymogów technicznych z 1999 jakim muszą odpowiadać drogi krajowe , ekspresowe i autostrady, to znaczy np na autostradzie muszą być zastosowane projektowo łuki o R > 2000 m,
podczas gdy w węźle w Czerniewicach A-1 skręca po ostrym łuku o R= 750 m, i bez wątpienia z tego powodu sytuacja ta stwarza zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym!
Co gorsza w rozumieniu art 231 kk ponieważ te ewidentnie i liczne nieprawidłowości toruńskiego układu komunikacyjnego ( takie jak brak połączenia węzła Czerniewice z DK91 wezel-czerniewice.blogspot.com są od 15 lat publicznie znane , a urzędnicze tłumaczenie dlaczego , mimo rozlicznych petycji , apeli i naprawczych pomysłów politycznych nic przez 15 lat rzekomo nie można z tym zrobić, po prostu od lat „nie trzy mają się w ogóle kupy”.
Dlaczego w takim razie dotąd żaden dotąd minister infrastruktur nie odebrał koncesji koncesjonariuszowi ( jak to sugerowałem już w Liście otwartym do Prezydenta Torunia z 17.12.2002 załączonym poniżej)!
Mamy więc tu do czynienia nie tylko z bezczynnością i niekompetencją odpowiedzialnych urzędników (otrzymujących nie małe państwowe lub samorządowe wynagrodzenia) , ale również z wieloletnimi manipulacji i matactwami w tej sprawie, ale jeszcze na dodatek z sytuacją metodycznego medialnego (a także w moim przypadku np urzędniczego i stronniczo-sądowego niszczenia osób zgłaszających nieprawidłowości komunikacyjnych metodą „systematycznego ataku ad personam” , a w rezultacie zmuszenia mnie w 2011 r do faktycznej banicji z Torunia naruszającego art 8 europejskiej konwencji praw człowieka co bez najmniejszego trudu można obecnie dowieść przed ETPC w Strasburgu, a także nawet być może skutecznie spróbować na te bezsporne fakty dokumenty , (jako droga dowodowo) uzyskać nawet w kontekście toczącego się przeciw Polsce postępowania z art 7 traktatu UE …. azyl polityczny i status osoby prześladowanej we własnym mieście ( a więc i w kraju ) https://wiadomosci.wp.pl/ekshumacje-smolenskie-polska-naruszyla-art-8-konwencji-praw-czlowieka-jest-prawomocny-wyrok-6335374211049089a
Taka proponowana dyskusja merytoryczno-społeczno-urbanistycnzo -architektoniczna powinna się odbyć wielokrotnie wcześniej np :
-w 2004 kiedy prezydent Michała Zaleski( (i jego ekipy urzędniczej oraz popierających go od wielu lat dla własnych korzyści politycznych radnych Czasu Gospodarzy+ PO + PiS w Toruniu ) z powołanym przez siebie ( na zasadzie kodeksu cywilnego a nie konkursu mającego wyłonić najbardziej kompetentnego kandydata)pełnomocnika ds Inwestycji Bernarda Kwiatkowskiego postanowili odejść odbudowy mostu w cągu ul Waryńskiego a wybudować most w Ciągu ul Wschodniej
-podczas wydawania pozwolenia na budowę w 2005 S10 jako południowej obwodnicy Torunia
-przed uchwaleniem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Torunia z 2006 r
w 2009 podczas konsultacji społecznych oceny oddziaływania na środowisko trasy Wschodniej
-podczas wydawania pozwolenia na budowę 2 nitki a-1 w 2011 r
– przed wyborami samorządowymi w 2010 , 2014 i 2018 r
podczas wydawania decyzji pozwoleni na budowę obwodnicy
-przy rozstrzyganiu wiosna 2016 konkursu na zagospodarowanie i przebudowę bulwarów filadelfijskich o wartości projektu za kwotę 1, 5 miliona
-przy omawianiu zamówionej za 150 tys zł u dr inż arch Czesława Bieleckiego nie wykonalnej koncepcji zabudowy osiedla Winnicy kolo mostu Wschodniego
-podczas wydawania pozwoleń na budowę kolejnych etapów trasy średnicowej, trasy chełmińskiej itd
-podczas konsultacji społecznych od 2012 przebudowy placu Rapackiego i remontu Mostu im Piłsudskiego
Ale jak wiemy dotychczas nie były to ani uczciwe ani faktyczne debaty społeczno -merytoryczne. dlatego że społeczeństwem które nie ma pełnych informacji lub które stale słyszy powtarzane zmanipulowane i fragmentaryczne informację stosunkowo łatwo jest socjotechnicznie i administracyjnie manipulować. – i na skutek tego od 16 lat many takie a nie inne wyniki wyborów samorządowych w Toruniu
Czas jest wiec uporządkować i upowszechnić wiedzę o faktach ( i dokumentach jakie można odtworzyć z tych których nie udało się zniszczyć , nawet jeżeli nie zostały przekazane do archiwów) miły miejsce w byłym województwie toruńskim od 1991 -1998 a następnie w Toruniu po reformie administracyjnej 1999 w związku z lokalizacją i budową dróg krajowych pod Toruniem i w Toruniu
Jestem przekonany ,że żeby efektywnie odbyć taką debatę najpierw warto w gronie osób zaproszonych do takiej dyskusji uporządkować podstawową wiedzę o urbanistyce i architekturze oraz drogownictwie i budowie i eksploatacji mostów i tuneli wg istniejącego stanu prawnego, ( bo przecież nie ma co wyważać w tej debacie otwartych drzwi” )
Temu celowi może posłużyć stworzona i prowadzona przeze mnie i zaproszonego do jej współprowadzenia architekta ( jako woluntariuszy mnie już przed pół roku i co tydzień emitowane w lokalnej telewizji na Youtube audycja „Żółta poziomica” dlatego zapraszam do ich obejrzenia i wysłuchania.
Chciałbym też zwrócić uwagę na ogłoszoną w czwartek decyzja o konieczności całkowitej przebudowy newralgicznych odcinków A-2 i A4 do 2x 3 pasm oraz tragedia w Escape room , oraz tysiące rocznie zatruć czadem potwierdzają bardzo duży sens i potrzebę prowadzenia w takiej audycji szerokiej edukacji architektoniczno -energetyczno-ekologicznej.
Bo przecież jak można było dopuścić do prowadzenia lokalu ogrzewany butlami gazowymi bez żadnej wentylacji tego typu działalność gospodarczą.
Pozdrawiam
Józef Czerny